Geoblog.pl    TomAga    Podróże    BYLE DALEJ: AZJA PD-WSCH i OCEANIA    Wyspy Marshalla – Atomowe Atole
2018

Wyspy Marshalla – Atomowe Atole

Wyspy Marshalla
Wyspy Marshalla, Majuro

Wstajemy o 6tej rano, a lot mamy 8:20. Przez 2h 20 mins udaje nam się: umyć, spakować, zrobić check out z Westina, zatankować samochód, oddać go do wypozyczalni, dojechac na lotnisko, nadać bagaż i zjeść śniadanie w lounge. Dochodzimy do perfekcji operacyjnej z 34 miesięcznym dzieckiem ;)

Nasza podróż na Wyspy Marshalla trwa ponad 8h.. ponieważ samolot ma 4 międzylądowania. Laduje na 3 wyspach w Mikronezji i 1 wyspie na Wyspach Marshalla. Jesteśmy zmęczeni po 2 zarwanych nocach, więc wbrew pozorom ta podróż mija nam dość szybko. Jak lądujemy na Wyspach Marshalla to właśnie zapada zmrok – różnica czasu do Polski wzrosła do 11h. Maleńkie lotnisko, czeka na nas bus z hotelu (na wyspie są tylko dwa sensowne hotele).

Wyspy Marshalla to ponad 1100 wysp skupionych na prawie 30 atolach. No właśnie te atole – co to własciwie jest? Otóż wokół wygasłych wulkanów wytworzyły się rafy koralowe. Z czasem wulkany zapadły się i zostały zalane wodą, a rafy dookoła pozostały tworząć owalne kształty na oceanie. Majuro – główny atol na Wyspach Marshalla i miejscie gdzie znajduje się stolica ma 56km długości, a jego szerokość to zazwyczaj około 100m!

Następnego dnia rano wypożyczamy auto w hotelu i zabieramy się za zwiedzanie. Do zobaczenia nie jest zbyt dużo – muzeum Alele, 2. Hotel oraz plaza Laura na końcu atolu. W informacji turystycznej jak widzą turystów ta są troche zaskoczeni! Muzeum Alele ukierunkowane jest przede wszystkim na historię -Wyspy Marshalla zostały skolonizowane z terenów dzisiejszej Azji ponad 2 tysiące lat temu. Potem odkryli je Hiszpanie podczas swoich szaleńczych ekspedycji w XVIw. Formalnie jako kolonie uznano je dopiero pod koniec XVIIIw, a niepodleglość uzyskały pod koniec lat 70tych XXw. Do dzisiaj są znacząco wspierane przez USA, które w dużej części zasilaja ich budżet.

I to właśnie USA zrobiły sobie tutaj poligon doświadczalny w latach ’46 – ’58. Na najdalej oddalonych atolach testowano tutaj broń jądrową i właśnie na atolu Bikini przeprowadzono największą próbę jądrową w historii o sile prawie 350 Megaton (to ponad 1000x wicej niż w Hiroszimie). W sumie prób jądrowych było 67. Ta historia odcisnęła piętno na kraju, który do dzisiaj korzysta z pomocy USA. Widzimy też, jak bardzo taka pomoc rozleniwia – wiele osób nie chce pracować, na wyspie praktycznie nic się nie uprawia ani nie hoduje, ludzie są bardzo otyli a asortyment w sklepach w calosci importowany to mocno przetworzona i niezdrowa zywnosc. Tak to się kończy jak społeczeństwo dostaje rybę, a nie wędkę. Jednocześnie niestety jest dość brudno – Marshalczycy nie dbają o swoje.
Ale nie zmienia to faktu, że podróz na zachód atolu jest przeżyciem, gdzie kilometrami jedzie się lasem palmowym i po obu stronach widać ocean rozbijający się o brzeg. Na końcu atolu jest plaża (też nie do końca zadbana), ale spełnia wszystkie warunki rajskości! Po drodze wśród zabudowań jest nowoczesny plac zabaw pod palmami, na którym Olaf popisuje się, a my cieszymy się widokiem oceanu po obu stronach wyspy.

Następnego dnia wracamy na plażę na końcu atolu i plac zabaw. Jest wspaniała pogoda, oglądamy też miejsce produkcji lokalnych łodek. Internet jest super szybki dzieki światłowodowi pociągniętemu przez USA do ich instalacji wojskowych. Ale zasięgu telefonicznego nie ma.

Wyjeżdzamy z Wysp Marshalla z poczuciem ze zobaczyliśmy cos innego i nowego – piękny atol. Historia Wysp Marshalla jest również niezwykła (próby jądrowe). A jednocześnie lokalsi mogliby bardziej dbać o swoje i garnąć się do pracy..
Biorąć pod uwagę odległość z Polski to pewnie nasz 1. i ostatni raz w tym kraju. A swoją drogą to 40. Kraj Olafa!

Spimy w Marshall Islands Resort – nocleg 100 USD/ dobe.
Jest jeszcze RRE hotel, ktory jest moze troche przyjemniejszy.
Wynajem auta w hotelu to USD 75 za ponad dobę, ale warto jezdzic tez taxi, które nawet na długich odcinkach kosztuja około 1 USD / osobę.
Loty United Airlines – ceny trzeba sprawdzac na stronie United. Warto kupic bilet lacznie na wszystkie odcinki, bo wówczas jest taniej.