Geoblog.pl    TomAga    Podróże    POD LUPA - AZJA PD-WCH z baza w SINGAPURZE!    Sri Lanka – kraj swiatyn i archeologicznych cudow c.d.

Sri Lanka – kraj swiatyn i archeologicznych cudow c.d.

Sri Lanka
Sri Lanka, Kandy

Ciekawostka: Panstwo Cejlon przyjelo nazwe Sri Lanka dopiero w 1972 r. co w sanskrycie (jezyku literackim starozytnych Indii) oznacza „olsniewajacy kraj”.

Podazajac szlakiem swiatyn udajemy sie do Dambulli, miasta polozonego w srodkowej czesci Sri Lanki. Naszym celem jest zobaczenie Skalnej Swiatyni Dambulla skladajacej sie z 5 skalnych sanktuariow wykutych w 150m masywie skalnym w okresie od I w. p.n.e do XVIII wieku. Wnetrza swiatyn zrobily na nas niesamowite wrazenie, szczegolnie ze wzgledu na przepiekne buddyjskie malowidla scienne (kolorowe freski pochodza glownie z XVIII w.) oraz 157 wizerunkow Buddy. Przed wejsciem do zespolu swiatyn skalnych ukazuje sie naszym oczom jeszcze jedna swiatynia – Golden Temple (Zlota Swiatynia). Ukonczona w 2001 budowla przykuwa nasza uwagę dzieki kiczowatemu, 30-metrowemu posagowi Buddy. Sami oceńcie po zdjeciach, ktora ze swiatyn robi na Was wieksze wrazenie.. :)

Jeszcze tego samego dnia wieczorem udajemy sie do Kandy – pieknego miasta o kolonialnej zabudowie, polozonego w Centralnej Prowincji Sri Lanki. To tu znajduje się najważniejsze dla wyznawcow buddyzmu na Sri Lance miejsce - Świątynia Zeba (Dalawa Maligawa) – ciekawa biala budowla polozona malowniczo na wschodnim brzegu jeziora Kandy. W świątyni tej przechowuje sie swieta relikwie – zab samego Buddy! Miejscowi wierza, ze w 483 r. p.n.e. zab zostal wykradziony ze stosu pogrzebowego Buddy, a następnie w IV wieku przeszmuglowany we wlosach ksiezniczki, która zbiegła do Cejlonu przed armia hinduska. Przez wieki ochrona zeba byla obowiazkiem krola, wiec z biegiem lat relikwia zyskala na wartości również w wymiarze politycznym i stala sie symbolem suwerennosci panstwa. Nadal powszechnie uwaza sie, ze ten kto jest w posiadaniu zeba, sprawuje wladze nad cala wyspa. W sumie to nie wiemy czy zab jest prawdziwy, ale coz.. Zalozmy ze jest! Chociaz Tomek nie wierzy..

Obecnie zab jest pilnie strzezony – przechowywany w zlotym relikwiarzu w ksztalcie dagody (stupy), która mieści w sobie 6 innych szkatulek o malejacej wielkosci. Relikwiarz mozna zobaczyc tylko 3 razy dziennie, podczas uroczystosci zwanej puja (czas modlitwy i skladania darow). Nam udalo sie zalapac na wieczorna uroczystosc, ktorej towarzyszyla niezwykle doniosla atmosfera, glosne bebnienie...oraz tlumy wiernych i turystow. Buddysci z Cejlonu wierza, ze choc raz w życiu powinni odbyc pielgrzymke do tego swietego miejsca, bo modliwa tutaj znacznie polepsza ich karme. Nie możemy się z tym nie zgodzić:)

Nocleg: hotel z pieknymi widokami (nie pamietamy nazwy) polozony na wzgorzu, 2 km od jeziora Kandy: pokoj dwuosobowy z klimatyzacja: 3500 Sri Lankan rupees = 90 PLN.
Wstep do Swiatyni Zeba: 25 USD/ osoby – warto udac sie tam w trakcie uroczystosci Puya (ostatnia o 19.00).
Kandy polozone jest na wys. 500 m n.p.m., stad klimat jest tam nieznacznie chlodniejszy niz w pozostalej czesci kraju.