Geoblog.pl    TomAga    Podróże    POD LUPA - AZJA PD-WCH z baza w SINGAPURZE!    Sri Lanka - kraj świątyń i archeologicznych cudów

Sri Lanka - kraj świątyń i archeologicznych cudów

Sri Lanka
Sri Lanka, Anuradhapura

Ciekawostka ze Sri Lanki:
Wszystkie atrakcje turystyczne na Sri Lance sa niezwykle cenne i to doslownie! Bilet wstepu do kazdej z nich kosztuje az 25 USD od osoby! Ale uwaga – to przywilej tylko dla zagraniczych turystów:)

Z Magda i jej mama spotykamy sie juz na lotnisku w Colombo i ze wzgledu na napiety plan zwiedzania od razu ruszamy w droge. Pierwsza atrakcja, ktora przyjdzie nam zobaczyc na Sri Lance to Anaradhapura- historyczna stolica buddyjskiego panstwa rozwijającego sie w okresie III wieku p.n.e.- XI wieku n.e. Miasto stanowi obecnie kompleks interesujacych ruin i budowli : ogromnych stup, ceglanych wierz, starozytnych basenow, stawow i swiatyn, ktore po dzien dzisiejszy stanowia miejsca kultu religijnego dla mieszkancow Sri Lanki. Najwieksze wrazenie robia na nas trzy masywne pagody (czyli swiatynie) w ksztalcie stup: biala Ruvanvelisaya Dagoda (wys. 55m), Abhayagiri Dagoda (wys. 70m) oraz Jetavanarama Dagoda (wys. 75m). Towarzyszacy nam przewodnik podzielil sie z nami pewna elektryzujaca ciekawostka: trzy pagody stoja dokladnie w takiej samej odleglosci od siebie i polozeniu wzgledem kierunkow swiata jak egipskie piramidy w Gizie. Na terenie starozytnego miasta warto rowniez odwiedzic swiete drzewo figowe Sri Maha Bodhi, ktore pochodzi z 288r. p.n.e. i jest najstarszym na swiecie drzewem posadzonym przez czlowieka.

Kolejnego dnia z samego rana udajemy sie do Sigiriya, gdzie czeka nas dwugodzinna wspinaczka na lwia skale, mierzaca ponad 200 metrow wysokosci. Z geologicznego punktu widzenia skala to stanowi ogromna bryle magmy pozostalej po wygaslym i zapadlym wulkanie. Dla historykow to miejsce, na szczycie ktorego krol Kassapa (477-495) wybudowal fortyfikacje i zespol palacowy aby bronic sie przed gniewem swego przyrodniego brata po zamordowaniu wspolnego ojca i krola Anuradhapury. Dla archeologow, Swiijaya stanowila buddyjska swiatynie wybudowana kilka wiekow przed panowaniem krola Kassapa. Natomiast dla przecietnego turysty i nas, lwia skala to przede wszystkim niezwykly punkt widokowy oraz interesujace znaleziska archeologiczne, w tym swietnie zachowane freski na scianie monolitu, starozytne graffiti liczace sobie ponad 1000 lat oraz ogromne lwie lapy. Sigiriya to zdecydowane must see na liscie kazdej osoby planujacej wyjazd na Sri Lanke!

Lot powrotny z Singapuru do Colombo przez Kuala Lumpur (Tiger Airways+AirAsia): 950 PLN
Bilety wstepu do Anaradhapury i Sriwijaya: po USD 25
Wiza na Sri Lankę kosztuje 20 USD i aplikuje się o nią on-line.