Geoblog.pl    TomAga    Podróże    POD LUPA - AZJA PD-WCH z baza w SINGAPURZE!    Laos – cz.1 – Komuna na spokojnie

Laos – cz.1 – Komuna na spokojnie

Laos
Laos, Luang Prabang

Ciekawostka z Luang Prabang:

Laos to kraj gleboko komunistyczny. Wszystkie knajpy, restauracje i kluby w Luang Prabang otwarte sa tylko do 23:30, bo zgodnie z lokalnym prawem w Luang Prabang od polnocy panuje godzina policyjna i wszyscy powinni przebywać w miejscu zakwaterowania.

Do Laos wybieramy sie podczas przerwy Tomka miedzy kolejnymi periodami nauki. Jest nas 9 osob: Alon z RPA, Dan z USA, Visa z Indii (to Grupa Tomka z uczelni) oraz Wiktor & Sandra z Wegier oraz 2 kolezanki z Indii. Nasz dojazd z Singapuru do Luang Prabang w Laosu byl dosc karkolomny – w srode wieczorem dolecielismy do Kuala Lumpur w Malezji, kolejnego dnia z samego rana mielismy lot do stolicy Laosu - Vientiane , a nastepnie trzeci i juz ostatni lot do Luang Prabang. Mimo trudow podrozy okazuje sie ze bylo warto!
Luang Prabang znajduje sie na liscie swiatowego dziedzictwa UNESCO - 26-tysieczne miasteczko polozone w polnocnej czesci Laosu - dawna stolica tego kraju. Obecnie stanowi ono jedna z najwiekszych i najciekawszych atrakcji turystycznych. Miasteczko niezwykle urokliwe, glownie dzieki licznym swiatyniom oraz przepieknej architekurze, ktora stanowi interesujace polaczenie wplywow tradycyjnej kultury Laosu jak i europejskiej (zabudowa powstala takze w trakcie 60letniego prolektoratu francuskiego). Zycie w Luang Prabang toczy się nadzwyczajnie spokojnie i sennie. Rowniez my w trakcie swojego dwudniowego pobytu zupelnie oddalismy sie klimatowi tego miejsca – chodzac, jedzac i myslac wolniej:) Podczas naszego pobytu cale miasto zasnute bylo mgla z dymem – jak sie dowiedzieliśmy z przewodnika, zjawisko to wystepuje w znacznej czesci Laosu i wynika z wypalania pol ryzowych pod koniec pory suchej.

Pierwszego dnia pobytu mielismy okazje skosztowac tradycyjnego laotanskiego jedzenia, zobaczyc lokalne swiatynie i palac krolewski, rzekę Mekong, pojsc na nocny market polozony przy glownym deptaku miasta oraz podziwiac zachod slonca ze 100m wzgorza. Kolejnego dnia wstalismy z samego rana, aby po 3 godzinnej podrozy lodzia i przeplynieciu 25 km po rzece Mekong, dostac sie do Jaskiń Pak Ou. Jaskinie te znajduja sie w ogromnych klifach wzdluz Mekongu i dla miejscowej ludnosci maja religijne i duchowe znaczenie. W ich wnetrzu znajduja sie tysiace figurek Buddy o przeroznych ksztaltach i wielkosciach. Miejscowi znosza je tam w ofierze (dla Buddy jak zrozumielismy ;) W drodze powrotnej zatrzymalismy sie w niewielkiej wiosce, ktora slynie z produkcji whisky ryzowej i jej sprzedazy w szklanych butelkach wypelnionych... wezem lub skorpionem.. Tak! Zwierzeta sa zatapiane w tym alkoholu, co daje malo etyczna i raczej niezwykla kombinacje.
Jeszcze tego samego dnia wyruszylismy w poszukiwaniu dalszych przygod i wrazen do Vang Vieng.